Röstsystem

Här är en lista på beprövade bra (och dåliga) röstsystem.

Single Elimination

Vanlig Single Elimination-turnering där varje match avgörs genom handuppräckning. Vid lika antal röster kan slant singlas, alternativt tas röstningen om tills dess ett avgörande resultat erhålls.

Double Elimination

Vanlig Double Elimination-turnering där varje match avgörs genom handuppräckning. Vid lika antal röster kan slant singlas, alternativt tas röstningen om tills dess ett avgörande resultat erhålls.

Enkel överförbar röst (Single Transferable Vote)

Vanlig Enkel överförbar röst där varje röstberättigad markerar första- andra- och tredjehandsval på en valsedel. En jury bestående av minst två personer tolkar alla röster.

Schulze-metoden

Vanliga Schulze-metoden där varje röstberättigad anger sin preferensordning på en valsedel. Vinner fler än ett alternativ omröstningen slumpas den slutgiltiga vinnaren uniformt fram utifrån de alternativ som vann omröstningen med Schulze-metoden. Ett behändigt onlineverktyg för att beräkna resultatet av omröstningen finns här.

Handuppräckning

Först definieras en lem. Därefter beslutas på lämpligt vis (förslagsvis genom STV) hur många lemmar varje person maximalt har att rösta med under hela processen. Varje lem motsvarar en röst. Näst beslutas på lämpligt vis huruvida flera lemmar ska kunna läggas på samma alternativ. Därefter läses alternativen upp i turordning så de röstberättigande kan sträcka upp en eller flera lemmar för att markera en röst på motsvarande alternativ. Det alternativ med flest röster vinner. Vid lika antal röster kan slant singlas, alternativt tas röstningen om tills dess ett avgörande resultat erhålls.

Handuppräckning à la Davelni

Alla alternativ börjar med noll röster. Antalet röster ett alternativ har bevaras mellan varje omgång. I början av varje omgång gäller röstning med handuppräckning (varje röstberättigad får maximalt två röster som kan läggas på samma eller olika alternativ). Därefter stryks i första omgången en röst från alla alternativ. De alternativ som i detta läge har ett negativt antal röster förkastas. Därefter inleds nästa röstningsomgång då två röster stryks efter handuppräckningen. Generellt stryks nn röster i omgång nn. Då endast ett alternativ återstår har detta vunnit. Om inget alternativ återstår rullas det senaste förkastningen tillbaks och det alternativ som i detta läge har flest röster vinner. Vid lika antal röster kan slant singlas, alternativt tas sista röstningsomgången om tills dess ett avgörande resultat erhålls.

XOR

Vanlig Single Elimination-turnering där varje match avgörs på följande vis: En oberoende person vänder ryggen mot alla röstberättigade. De röstberättigande kan under denna period röra en eller två händer från och till uppsträckt läge. Vid ett osignalerat ögonblick vänder sig den den oberoende personen tillbaks mot de röstberättigade, varpå dessa måste förbli stilla (likt i leken ett-två-tre-rött-ljus!). Därefter tas handvis XOR (en uppsträckt hand motsvarar 1, övriga handlägen 0). Är resultatet av denna operation 1 vinner det första alternativet matchen, annars vinner det andra.

Schrödingers röstsystem

Alla röstberättigade skriver sitt alternativ på en bit papper som viks och samlas in. Papperna rivs därefter sönder och slängs, och det första alternativet vinner.

Hästkapplöpning

Man finner en inspelad hästkapplöpning på internet. Därefter röstar man genom handuppräckning om vilken häst som ska tilldelas alternativ ett. Sedan röstar man igenom genom handuppräckning om vilken kvarvarande häst som ska tilldelas alternativ två och så vidare tills dess alla alternativ motsvarar en häst. Därefter spelar man upp hästkapplöpningen och det alternativ vars häst kommer först i mål vinner.

Kamelskönhetstävling

Man finner ett lika antal distinkta bilder på kameler, och tilldelar genom handuppräckning varje valbart alternativ till en kamel. Därefter beger man sig ut i allmänheten och ber folk välja den vackraste kamelen. Efter att man samlat in ett förutbestämt antal röster väljs sedan det alternativ som motsvarar den kamel som fått flest allmänna röster.

Melodifest(AI)valen

Opartiska textbeskrivningar av varje alternativ ges till en AI (förslagsvis suno.com) som instrueras att konstruera en låt till varje alternativ utifrån dess beskrivning. Varje röstberättigad fördelar därefter poängen 12, 10, 8, 7, …, 1 på låtarna utifrån dess musikaliska kvalitet. Det vinnande alternativet är det vars motsvarande låt får flest poäng. I fallet då omröstningen rör val av film att se vid en filmkväll rekommenderas IMDb-sammanfattningen av filmer som källa till textbeskrivningarna, ett exempel på låtar som genererades för omröstning vid en 255-filmkväll finns här.

USA

Församlingen får skrika ut varje alternativ. De som ljuder starkast vinner.

USA 2016

Röstberättigade kan utnämna sig själva till elektorer och avstår därigenom rätten att rösta. Röstberättigade som ej är elektorer väljer genom handuppräckning ut en elektor. Denna elektor får sedan full makt att bestämma vilket alternativ som vinner. Om alla röstberättigade utser sig själva till elektorer börjar röstningen om från början tills dess åtminstone en av de röstberättigade inte utser sig själv till elektor.

Sverige

Konsensus måste råda. Man tar hänsyn till minoriteter och alla närvarande måste stödja det alternativ man väljer.

Våldsmonopol

Den som är starkast vinner. Förslagsvis försöker man bära varandra ur salen tills dess endast en person finns kvar i rummet. Denna person får all makt att besluta.

Monopol

De röstberättigade bildar lag utifrån vilket alternativ de föredrar. Därefter spelar dessa lag brädspelet Monopol mot varandra och det vinnande lagets alternativ är omröstningens vinnare.

Game of Life

Varje alternativ tilldelas ett unikt heltal större eller lika med 0 och mindre än NN där NN är antalet alternativ. Varje röstberättigad person fyller i ett kvadratiskt Conway's Game of Life-bräde, förslagsvis med sidlängd fyra. Alla sådana bräden kombineras sedan till ett initialvillkor för Game of Life genom rutvis XOR. Initialvillkoret bäddas sedan in i ett oändligt stort Game of Life-bräde och simuleras i tre tidssteg. Avslutningsvis räknas antalet levande rutor modulo NN, och det alternativ som motsvarar det resulterande talet vinner.

Tarot

Man tager en tarotkortlek som clensas på så många vis församlingen känner till och rimligtvis kan genomföra. Därefter frågar man för varje alternativ korten följande tre frågor:

  1. Vad kommer alternativet ha för konsekvenser?
  2. Vad kommer vi tycka om alternativet?
  3. Vad kommer mänskligheten i stort tycka om alternativet?

Därefter väljs utifrån svaret på dessa frågor ett alternativ med hjälp av röstsystemet Sverige.

Examinatorsutlåtande

Med något annat här omnämnt röstsystem väljs en kontaktbar examinator ut. Man mejlar så alla alternativ till denna examinator som får full makt att bestämma utfallet av valet.

r/teenagers

Alla alternativ postas på r/teenagers och den första kommentar som utväljer ett primärt alternativ används för att utse vinnaren av omröstningen.

Lögndetektor

Varje röstberättigad lägger sin röst genom att att yttra den för en lögndetektor (förslagsvis lie-detector-online.com). Om detektorn flaggar yttrandet som en lögn måste den röstberättigade ändra sin röst till ett nytt alternativ och återupprepa röstförfarandet. Den första röst som går igenom röstdetektorn anses giltig, och det vinnande alternativet är det som får flest giltiga röster.

FFT

Alla alternativ sorteras in i en ordning och paddas med ett förutbestämt alternativ till en jämn tvåpotens. En vektor med längd av antalet alternativ (inklusive paddning) initialiseras till noll. De röstberättigade väljer därefter alla en fasfaktor och ett index i vektorn att addera denna fas till. Därefter appliceras inversa Fast-Fourier-Transform-algoritmen på vektorn, och det alternativ vars index i den inverstransformerade vektorn har högst realdel vinner. Ett smidigt MATLAB-skript skrivet år 2022 av Eken för att bistå i omröstningsprocessen finns tillgängligt här.

CFD

Man förbereder en flödessimulering och placerar för varje alternativ ut en punkt på inloppsarean. För ökad rättvisa bör övriga randvillkor, förutom vid utloppsarean, vara periodiska. De röstberättigade får sedan en i taget definiera ett hinder i flödet. Man behöver alltså först, förslagsvis med röstsystemet Sverige komma överens om dels en inbördes ordning, dels regler för vilka hinder som anses tillåtna (t.ex. hur stora de får vara, hur komplex geometri de får ha o.s.v.). Därefter simuleras flödet, och det alternativ som motsvarar den punkt på inloppsarean som först når utloppsarean vinner.

Battle of Wits

Röstberättigade kan nominera sig själva till snille. Alla röstberättigade väjer sedan genom handuppräckning vem av de nominerade som ska vara snillet. Snillet skriver sedan varje alternativ på exakt en bit papper per alternativ så att det finns en bijektion mellan lapparna och alternativen. Snillet placerar sedan lapparna på ett bord vända så att det inte går att se vilken lapp som hör till vilket alternativ, och pekar sedan, utan att behöva vara ärlig, ut vilken lapp som motsvarar vilket alternativ. Övriga i församlingen väljer sedan genom handuppräckning ut en lapp, och det alternativ som står på lappen vinner.

Single Elimination med auktion

Varje röstberättigad startar med ett förutbestämt antal röster, förslagsvis tio, som kan spenderas allt efter röstningens gång. Därefter hålls en Single Elimination-turnering där varje match avgörs genom auktion. De röstberättigade kan budge med det antal röster de har kvar sedan föregående omröstningar. Om en match blir lika vinner den kandidat som först nådde upp i det antal röster där auktionen stängdes. Alla röster som lagts på matchens vinnande alternativ försvinner, medans övriga röster återbördas till respektive röstberättigad. När alla röstberättigade har fått slut på röster återfår alla röstberättigade det ursprungliga antalet röster.

Rebusar

Varje alternativ översätts av en oberoende part till en rebus. Därefter får den röstberättigade som löser flest rebusar på förutbestämd tid all makt att välja. Om flera röstberättigade löser samma antal rebusar används handuppräckning för att avgöra vilket alternativ som vinner.

Bogovote

Först slumpas en kandidat bland de tillgängliga alternativen. Därefter röstar de röstberättigade genom handuppräckning om denna kandidat ska vinna. Om kandidaten inte får majoritets stöd upprepas hela proceduren tills dess att en kandidat vinner.

Bogo

Bogovote utan vote: Det vinnande alternativet slumpas fram uniformt.

Viktad slump

Man går igenom alla alternativ, och de röstberättigade får antingen välja att stödja alternativet eller inte. Därefter tilldelas varje alternativ en vikt (ww) som beror av hur många röstberättigade (xx) som stödjer alternativet, förslagsvis w=1+x2w = 1 + x^2 för färre än tio röstberättigade. Det vinnande alternativet slumpas sedan fram utifrån vikterna, förslagsvis genom att man låter ww kopior av varje alternativ tävla i en simulerad omgång av hungerspelen.